
Persoonlijke ontwikkeling bestaat er al sinds de jaren 1930 minstens. Daar was niets mis mee. Het kwam op een goed moment. Tijdens de oorlog is het zelfs ondergronds gedoken. Maar weet dat er al eeuwen ondergronds, bij wijze van spreken en vervangend niet-publiek, iets gedaan wordt zoals "persoonlijke ontwikkeling". Daarnaast deden de mystieke scholen dit ook voor "ontwaking". Deze 2 waren niet hetzelfde.
Jij zult deze "ontwaking" wel herkennen als ik het heb over alle meesters die al zo lang deze aarde zijn komen bewandelen en de titel "spiritueel leraar" kregen. Echte spiritualiteit komt pas als het pad van ontwaking opgegaan wordt. Dat kan namelijk niet als je in persoonlijke ontwikkeling bezig blijft. En als jij kiest voor het pad van persoonlijke ontwikkeling is daar niets op tegen.
Als jij echter een diepe roep in je hebt voor "aanvaarding", "overgave" of diepe blijvende healing ga je daar niet met persoonlijke ontwikkeling of psychologische begeleiding toe kunnen komen.
Persoonlijke ontwikkeling of psychologische begeleiding speelt zich af in de persoonlijkheid, zoals in de mind, zoals in emoties en gevoelens. Je persoonlijkheid is een deel van je ego. Tot de industrialisering en de immense wetenschappelijke doorslagen was persoonlijke ontwikkeling de volgende stap in de evolutie.
Ego heeft zijn tijd gehad en alles wat dus met persoonlijke ontwikkeling te maken heeft ook.
Om mee te kunnen in de volgende stap die jij zo hoort komen diep vanuit iets in je rond "aanvaarding", "overgave" of diepe blijvende healing kom je heden voor een keuze te staan: de weg van ontwaking opgaan of verder met ego, wat verval betekent, en de persoonlijke ontwikkeling.
Hetgeen wat in 2020 gebeurd is, waardoor we een scheiding zagen optreden in de wereld zet zich verder en is het onomkeerbaar. Het gat, opening, verwijdering in de groepen gaat enkel groter worden. Ooit was er nog zo'n sprong toen spirituele ontwikkeling in de jaren 1930 naar boven kwam. Maar deze sprong is er één op vlak van ego naar zielenbewustzijn.
Bij persoonlijke ontwikkeling voed je het ego met informatie, kennis, leer je manieren om het ego te trachten te heropvoeden, rationaliseren van emoties, technieken op vlak van de mind tot praten over wat is, afgespeeld is of diep geanalyseerd wordt. Je zit met andere woorden in een cirkel te draaien. De mensen die reeds voelen dat dit vastloopt zijn zij die opmerken dat er iets dieper in hen zit waar ze niet bij kunnen ondanks de grote of vele cursussen in persoonlijke ontwikkeling die ze doen. Voor hen is het een signaal om met "zielenbewustzijn" bezig te zijn zoals ik dit begeleid.
Anderen omschreven de grens als "het niet kunnen aanraken", "het beu zijn".
Ontwaking, het pad van zielenbewustzijn, helpt je sneller in het helingsproces omdat het simpeler is om mee te werken, tegelijk ga je heel duidelijk opmerken waar, wat en hoe ego met alle opgedane kennis nu valkuilen voor je vormt. Het is het enige pad dat werkelijk "aanvaarding", "overgave" of diepe blijvende healing geeft bij jou, omdat je dan connectie hebt met je essentie. Het zielenbewustzijn net als het ego heeft overal zijn invloed: in je relaties, hoe je met jezelf omgaat, je ziekte, de jaarlijkse griep die je hebt en alles waar je nu aan kunt denken. Naargelang welke je gaat volgen ga je dus die diepere roep vervullen of net niet.
Let op: eens je dit pad opgaat, is er geen weg terug, je gaat de uitnodiging telkens in je voelen roepen. En je gaat meer uitdagingen, problemen hebben tot je op dit pad gaat. De oorzaak is niet dit pad, wel het ego.

Besef dat "the dark night of the soul" gaat om loskomen van je ego. Je zou misschien kunnen zeggen dat de benaming fout zit, maar het is het enige dat verschil gaat brengen als een einde aan alles wat er op werkvlak nu gaande is. Het pad daarheen kan al bezig zijn. Ik schrijf dit niet om je te beangstigen, maar is dit een boodschap dat doordat jij zelf het pad niet opgaat van ontwaking het universum geen andere optie heeft dan dat aan te bieden om de ontwaking te doen laten gebeuren omdat jij zelf voor je geboorte dit hebt gekozen. Het is niet omdat je een eenmalig inzicht hebt, dat je op dat pad zit.
De uitlokking hierin is voor elk mens anders en afhankelijk van je breekpunt. Hoe meer jij denkt "ik heb geen kracht meer" en toch nog vindt, hoe minder de kans dat dit dark night of the soul is. Ik lok dit niet uit, ik heb er zelf gezeten.
Als jij nu angst ervaart, is dat je ego dat reageert en alles wenst te blijven sturen. Dat geldt voor elke emotionele reactie die er is bij dit artikel.
Als jij toch graag bezig bent met persoonlijke ontwikkeling is daar natuurlijk niets over te beoordelen. Ik merk echter keer op keer op hoe mensen op zichzelf kwaad zijn dat ze veel, zo lange tijd gestoken hebben in persoonlijke ontwikkeling en dat ze het extreem snel bevrijdend vinden wanneer ze transcendent werk (is werken met het zielenbewustzijn) doen samen met ons (ik en de medereizigers).
Warme steunvolle groeten,
©Wendy Mertens
PS niets uit deze teksten mag gebruikt worden noch gekopieerd worden


